“Wat is het verschil tussen een virtual assistent en boekhouder eigenlijk, Karo?” Die vraag krijg ik geregeld van andere ondernemers. Iedereen weet dat een VA vaak ingehuurd wordt voor administratie, en is dat ook niet grofweg wat een boekhouder doet? In deze blogpost leg ik je uit wat een VA precies voor je kan betekenen en waarvoor je bij een boekhouder moet aankloppen.
Wat doet een VA voor mij?
Iedere virtual assistent is natuurlijk anders, maar in grote lijnen kan je bij een VA terecht voor technische en voor administratieve ondersteuning (lees hier wat ik als VA wel en niet doe).
Een VA kan (onder andere)
jouw facturen verzamelen
je verkoopfacturen opmaken
missende facturen opvragen
betalingen uitvoeren
late betalers opbellen
Iedere VA heeft natuurlijk haar specialiteit. Zo doe ik zelf geen inboekwerk. Voor het inboeken van facturen zijn er veel verschillende regels. Zo is bijvoorbeeld niet alles (volledig) aftrekbaar. Daarom laat ik dit soort werk liever over aan een boekhouder.
Wat doet een boekhouder voor mij?
Een boekhouder doet meer dan enkel facturen correct inboeken. Jouw boekhouder zal voor jou ook ieder kwartaal je btw-aangifte doen, en kan je helpen bij je belastingsaangifte. Dit laatste is zeker interessant als je een eenmanszaak hebt.
Een goede boekhouder kan je veel geld opbrengen, als ze meedenken over mogelijke optimalisaties in je onderneming.
Je hoeft dus niet te kiezen tussen een VA en een boekhouder. Als je de twee combineert, neem je jezelf werk uit handen én bespaar je waarschijnlijk nog aardig wat centen!
Comments