top of page
Writer's pictureKaro Lambregts

Minder piekeren over je financiën? Krijg je admin op orde!

Een helder overzicht hebben over je financiën is als ondernemer onmisbaar. Nu de inflatie blijft stijgen en het C-woord niet meer op covid maar op crisis slaat, doet zo’n overzicht nog iets extra voor je: het kan je wat rust geven.


Want als je niet weet hoe je er financieel voor staat, ga je al snel rampscenario’s in je hoofd krijgen. Je weet niet hoeveel je aan de kant moet houden voor de belastingen, sociale zekerheid of btw. Dat zorgt voor stress en voor je het weet ligt je de hele nacht te woelen en cijfertjes te tellen.


Je financiën op orde krijgen is dan misschien wel het laatste waar je zin in hebt, maar het is iets dat je zowel praktisch als mentaal vooruit zal helpen. Je weet waar je staat en wat er op je af komt. In deze blogpost deel ik een paar tips om dat financiële overzicht te krijgen.


Bekijk je cashflow

Op welke termijn betalen jouw klanten jou vandaag? Doen ze er langer om jou te betalen dan dat jij jouw leveranciers moet betalen? Dan kan je - zelfs als je voldoende verdient - toch met een rekening onder nul staan. Tijd om hier iets aan te veranderen! Dit doe je bijvoorbeeld door een duidelijke betaaltermijn te vermelden op je verkoopfacturen of door tussentijds te factureren voor grotere projecten.


Betalen jouw klanten meteen? Kus dan maar je pollekes!


Maak een potje

Een potje is een plek waar je een som geld verzamelt voor een bepaald doel. De bekendste methode die hier gebruik van maakt, is Profit First. Evengoed houden huisvrouwen al decennia hun cash geld in verschillende enveloppes bij (eentje voor de boodschappen, eentje voor de kapper, etc) zodat ze niet meer uitgeven dan er is binnen gekomen.

Hoe werkt het? Je verdeelt jouw inkomsten naargelang een percentage over verschillende potjes: btw, belastingen, loon zaakvoerder, kosten en winst. Zo heb je altijd iets apart staan en word je niet verrast door je btw-afrekening.


Is dit een te grote stap? Begin dan bijvoorbeeld met al jouw ontvangen btw op een aparte rekening te zetten. Zo staat deze sowieso aan de kant. Je zal waarschijnlijk niet dit hele bedrag moeten betalen eens de kwartaalaangifte in orde is, maar dan kan je de extra gebruiken als buffer of gewoon om iets leuks te gaan doen. Als dit fijn werkt voor jou, kan je een nieuwe rekening openen om een buffer te zetten voor je belastingen, sociale bijdragen of iets anders wat jij belangrijk vindt.


Je hoeft dus niet ineens alles te doen: het kan ook in stapjes :)


Maak een financieel overzicht

Heb je geen idee hoeveel er elke maand binnen komt en buiten gaat? Dan is het moeilijk te weten of je onderneming financieel gezond is, en of je jezelf überhaupt kunt uitbetalen deze maand.


Misschien krijg je koude rillingen bij het woord “financieel overzicht”, maar je maakt dit zo basic of uitgebreid als je zelf wil. Maak een Excel-sheet of Google Sheet aan met drie tabbladen: eentje voor jouw kosten, voor jouw omzet en de winst. Werk dit maandelijks bij.

  • In het tabblad met je kosten noteer je elke kost die binnenkomt. Je kan dit onderverdelen per maand of met categorieën, maar onthoud: done is better than perfect. Begin met belangrijkste: welk bedrag heb je waaraan uitgegeven?

  • In het tabblad met je inkomsten noteer je elk bedrag dat binnenkomt. Ook hier kan je veel details gaan bijhouden, maar start met de basics: wie heeft jou welk bedrag betaald?

  • In je derde tab bekijk je wat er van je inkomsten overblijft eens je de kosten er van af getrokken hebt: dit is de winst.

Als je dit consequent bijwerkt, heb je altijd een overzicht of je een goede maand hebt, of misschien wat meer moet opletten met wat je uitgeeft. Je vindt meer over wat je wekelijks, maandelijks en per kwartaal kunt bijhouden in de Tofste Terugkerende Taken Template.


Check in bij je boekhouder

Je bent misschien geen ondernemer geworden omdat je houdt van cijfers en administratie? Vraag daarom bij je boekhouder of je nog goed zit qua voorafbetalingen, sociale bijdragen en dergelijke. Die bedragen zijn gebaseerd op je inkomen, maar misschien is dit je eerste jaar als ondernemer, heb je een beter jaar dan verwacht, of net omgekeerd? Het loont altijd om dit even opnieuw te berekenen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.


Voor sociale bijdragen bijvoorbeeld kan je na 3 jaar nog een definitieve afrekening krijgen. Als je dan ineens veel moet bijbetalen, kan dit een koude douche zijn. Sommige boekhouders doen dit ook proactief voor jou. Merk je dat dit niet zo is, vraag het dan even na!

Comments


bottom of page